„Wychowanie przez czytanie”

„Książka nie przeczytana w dzieciństwie jest bezpowrotnie stracona jako bardzo istotny czynnik rozwoju uczuć, wyobraźni, intelektu i moralności.”

H. Skrobiszewska

Rodzice są pierwszymi osobami wprowadzającymi dziecko w świat wartości moralnych, a „wychowanie przez czytanie” jest jedną z najbardziej dostępnych form realizacji tego przesłania. Rozwój uczuć, intelektu, wyobraźni czy moralności, to ważny element w wychowaniu dziecka. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele zmierzają do tego celu za pomocą różnych środków, a bajka czytana dziecku może skutecznie wesprzeć ich w tym działaniu. To niezastąpiony element wspomagający poznawanie świata, rozszerzanie kręgu doświadczeń, rozwijanie uczuć wyższych, kształtowanie systemu wartości oraz postaw moralno-społecznych i estetycznych.

Irena Koźmińska – założycielka i prezes Fundacji „ABCXXI – „Cała Polska czyta dzieciom” orazinicjatorka kampanii pod tym samym tytułem – podkreśla, jak ważne znaczenie ma codzienne czytanie dzieciom. Czynność ta przede wszystkim skupia wyłączną i pozytywną uwagę na dziecku, buduje więzi, empatię i aktywizuje rozwój emocjonalny.

Jako narzędzie wspomagające wychowanie, można efektywnie wykorzystaćbajki terapeutyczne, które wprowadzają dziecko w różne, czasem trudne tematy, jak śmierć czy choroba. Jednocześnie czynią to w sposób łagodny i bezpieczny. Przede wszystkim jednakpozytywnie wpływają na rozwój dziecka, eliminującjego lęki i ukazując, jak poradzić sobie
ztrudnościamiw rzeczywistym świecie.

Odpowiedni dobór literatury może więc pomóc w zrozumieniu uczuć własnych i cudzych, jak również wspierać budowanie zdrowych relacji z innymi. To niezwykle ekspresyjne narzędzie w rękach rodziców i pedagogów, które przenika z wielką siłą i sugestią do najmłodszego odbiorcy. Kontakt dziecka z twórczością literacką od najmłodszych lat, może również zadecydować o przyszłym zainteresowaniu dziecka książką.

Co zatem daje wspólne czytanie?

  • Buduje mocną więź między dorosłym a dzieckiem;
  • stymuluje rozwój mózgu;
  • Rozbudowuje słownictwo malucha, poszerza wiedzę;
  • Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię;
  • Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie;
  • Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię;
  • Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę postaw;
  • Sprzyja szybszemu samodzielnemu mówieniu, a później pisaniu i czytaniu;
  • Kształtuje nawyk czytania na całe życie;
  • Chroni przed uzależnieniem od telewizji.

 

Niech bajka czytana stanie się zatem przedmiotem wspólnej zabawy. Niech pomaga
w nawiązywaniu kontaktu między dzieckiem a dorosłym, dając motywację i powód do wspólnego działania, a także przekazując ważne treści, ucząc pożądanych zachowań, postaw oraz wartości w formie łatwo przyswajalnej, bezpiecznej i przyjemnej.

Drodzy rodzice – czytajcie swoim dzieciom bajki od najmłodszych lat, aby wzbudzały w Was i Waszych dzieciach to, co najlepsze!

 

Propozycje stron z bajkami do czytania:

https://basn.pl/bajki/do-czytania.php

https://bajki-zasypianki.pl/

https://miastodzieci.pl/bajki/k/bajki-do-czytania/

https://nietylkobajki.pl/

https://www.bajkidoczytania.pl/

 

Opracowała: Wioletta Rymanowska –pedagog

Źródła:

  1. Koźmińska, Wychowanie przez czytanie, „Wychowanie w przedszkolu” 2015, Nr 7
  2. Borecka, Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, WPWSZ, Wałbrzych 2004
  3. Jaszczyk, B. Kochaniak, „Czarodziejski pyłek, czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka”, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010
  4. Frycie, I. Kaniowska-Lewańska (red.), Kultura literacka w przedszkolu, WSIP, Warszawa 1982