Pamięć – określa zdolność mózgu do przechowywania informacji odbieranych przez
zmysły. Są to:
- obrazy odbierane przez wzrok,
- słowa i dźwięki odbierane przez słuch,
- wrażenia dotykowe odczuwane przez skórę,
- zapachy wyczuwane przez powonienie,
- smak wyczuwany w ustach.
Pamięć jest niezbędna podczas uczenia się. Odbieranie informacji i bodźców, ich segregowanie, przetwarzanie, porównywanie, wyszukiwanie i zapisywanie nowych informacji to podstawa myślenia i zapamiętywania. Najłatwiej porównać działanie pamięci z pracą komputera, w którym pobieranie i przetwarzanie informacji możliwe jest dzięki całej sieci połączeń. Jednak nawet najlepsze komputery nigdy nie dorównają możliwościom ludzkiego mózgu. Myślenie abstrakcyjne, kreatywność i fantazja to cechy mózgu niedostępne dla komputerów.
Człowiek dysponuje ogromnymi możliwościami rozwoju pamięci. Niektórzy z nas uskarżają się na problemy związane z pamięcią i koncentracją, które objawiają się zapominaniem nazwisk, liczb lub innych danych.
Można temu zaradzić stosując trening pamięci.
Czynniki ułatwiające zapamiętywanie
- czas potrzebny na utrwalenie zdobytej informacji po jej kilkakrotnym powtórzeniu;
- motywacja(np. zdanie egzaminu, chęć zabłyśnięcia podczas dyskusji);
- zainteresowanie zapamiętywaną kwestią, przyjemność, jaką nam sprawia;
- dieta bogata w złożone węglowodany(kasze, płatki, chleb wieloziarnisty), wielonienasycone kwasy omega-3 (ryby), kwas foliowy (zielone warzywa liściaste), magnez oraz witaminy z grupy B (warzywa strączkowe);
- ruch i świeże powietrze, które dotlenią mózg.
Ćwiczenia dostępne tutaj — > Trening pamięci
Zaprezentowane poniżej ćwiczenia opracowane zostały na potrzeby kampanii „Rozwiązanie na zapominanie”.
Warto również sięgnąć do pozycji „Trening pamięci. Ćwiczenia słowne, zagadki rebusy.” Ursuli Normann.
Życzymy udanego treningu!!!
Opracowała: mgr Monika Sęk, psycholog-pedagog