Program Konferencji
08.30 – 09.00 – REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
09.00 – 09.20 – OTWARCIE KONFERENCJI
09.20 – 09.40 – Istota badań audiologicznych w diagnostyce zaburzeń funkcji słuchowych
– lek. med. Mirella Żarnowska, otolaryngolog, specjalista audiolog i foniatra, Tarnów
po wykładzie pytania do prelegenta
09.45 – 10.45 – Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD jako nowy wątek diagnostyczno-terapeutyczny
– mgr Aleksandra Stojak, protetyk słuchu ogólny i dziecięcy, pedagog specjalny, surdopedagog, FONETIKA Warszawa
po wykładzie pytania do prelegenta
10.50 – 11.50 – Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej
– mgr Aleksandra Kaczyńska, neurologopeda, pedagog specjalny, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, FONETIKA Warszawa
po wykładzie pytania do prelegenta
11.55 – 12.45 – PRZERWA KAWOWA, stoiska wystawiennicze, konsultacje ze specjalistami
12.45 – 13.45 – Zaburzenia percepcji słuchowej a trudności w czytaniu i pisaniu
– mgr Justyna Cudny, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta SI, pedagog specjalny, FONETIKA Warszawa
po wykładzie pytania do prelegenta
13.50 – 14.50 – Muzykoterapia i logorytmika jako wczesna stymulacja percepcji słuchowej
u małego dziecka
– mgr Anna Konopacka, MT-BC, muzykoterapeuta, surdopedagog, FONETIKA Warszawa
po wykładzie pytania do prelegenta
14.50 – 15.00 – PODSUMOWANIE, ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
ORGANIZATORZY
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
MIEJSCE KONFERENCJI
Aula Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie
Nowy Świat 30
ZGŁOSZENIA NA KONFERENCJĘ
Zgłoszenie na konferencję wymaga wypełnienia formularza elektronicznego w Systemie Rezerwacji Szkoleń dostępnego na stronie internetowej MCDN Ośrodek w Tarnowie www.mcdn.edu.pl.
Zgłoszenia prosimy przysyłać do dnia 16.03.2020 r.
Opłata za udział w konferencji wynosi 80 zł od uczestnika.
Członkowie Polskiego Związku Logopedów otrzymają 20% rabatu.
Wpłaty można dokonać przelewem na numer konta: 67 1020 2906 0000 1202 0404 9508
lub osobiście w kasie Ośrodka w Tarnowie, ul. Nowy Świat 30 do 5 dni od daty zgłoszenia uczestnictwa.
O udziale w konferencji decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenia udziału w konferencji oraz materiały szkoleniowe.
Jednocześnie informujemy, że będzie odbywała się prezentacja wydawnictw, firm edukacyjnych
– Księgarnia Edukacyjna, Harmonia, Komlogo oraz pomocy terapeutycznych „Kropka”.
Przewidziany jest również pokaz urządzeń do treningów słuchowych.
Szczegółowy zakres treści wykładów:
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD jako nowy wątek diagnostyczno-terapeutyczny
mgr Aleksandra Stojak
- Omówienie zagadnienia wyższych funkcji słuchowych:
- aktualne definicje
- etiologia
- klasyfikacje
- Niedosłuchy przewodzeniowe, a zaburzenia przetwarzania słuchowego.
- Profil kliniczny dziecka z APD, czyli jak wyłonić dzieci z grupy ryzyka?
- Wywiad z rodzicem – konstrukcja wywiadu pod kątem zaburzeń APD
- Kategorie kliniczne APD a dopasowanie terapii indywidualnej w pracy specjalistów.
- Wyniki badań własnych: dzieci z dysleksją, zespołem Aspergera.
- Terapia dzieci z APD –dostępne terapie i treningi słuchowe.
Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej
mgr Aleksandra Kaczyńska
- Zaburzenia mowy dzieci z zaburzeniami słuchu:
- trudności fonetyczne,
- trudności leksykalne,
- trudności w zakresie słowotwórstwa,
- trudności w zakresie składni,
- trudności w zakresie fleksji.
- Opóźniony rozwój mowy dziecka z wadą słuchu a zaburzony rozwój mowy – próba diagnozy różnicowej.
- Możliwości terapeutyczne i kierunki oddziaływań logopedycznych w pracy z pacjentem z zaburzeniami słuchu.
- Propozycje terapii logopedycznej w przypadku:
- zaburzonego rozwoju komunikacji językowej na tle niedosłuchu,
- niedokształcenia mowy na tle niedosłuchu,
- dyslalii słuchowej,
- zaburzeń przetwarzania słuchowego APD.
Zaburzenia percepcji słuchowej, a trudności w czytaniu i pisaniu
mgr Justyna Cudny
- Funkcje słuchowe i świadomość fonologiczna- co powinniśmy wiedzieć na początku.
- Trudności wynikające z zaburzeń percepcji słuchowej- omówienie przypadków i grup pacjentów.
- Metody nauki czytania i pisania.
- Zasady pracy terapeutycznej z uczniem przejawiającym trudności w czytaniu i pisaniu.
- Konsekwencje zaburzeń słuchowych i ich wpływ na umiejętności szkolne.
- Zaburzenia percepcji słuchowej a dysleksja.
- Dziecko z trudnościami szkolnymi-jak pomóc?
Muzykoterapia i logorytmika jako wczesna stymulacja percepcji słuchowej u małego dziecka
mgr Anna Konopacka
- Neurofizjologia, psychologia i socjologia w muzykoterapii.
- Kryteria włączania muzykoterapii i logorytmiki u dzieci przedszkolnych i szkolnych.
- Metody pracy muzykoterapeuty w stymulacji percepcji słuchowej.
- Opóźnienie rozwoju mowy- metody pracy z wykorzystaniem rytmu i dźwięku.
- Zaburzenia fonologiczne – elementy ćwiczeń muzycznych dla logopedy w celu usprawniania kory słuchowej.
- Filmy własne i przykłady ćwiczeń w praktyce.
Wykładowcy:
Mirella Żarnowska – lekarz medycyny, otolaryngolog, specjalista audiolog i foniatra z wieloletnim doświadczeniem, wykładowca.
Aleksandra Stojak – protetyk słuchu ogólny i dziecięcy, pedagog specjalny, surdopedagog, certyfikowany terapeuta Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena IAS oraz metody Warnkego, provider Neuroflow ATS, założycielka Centrum Protezowania i Rehabilitacji Słuchu Fonetika w Warszawie, wykładowca. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, gdzie zdobywała wiedzę i uprawnienia z zakresu diagnostyki niedosłuchów u noworodków, w tym badań obiektywnych słuchu. W celu zdobycia uprawnień państwowych do protezowania osób z wadą słuchu ukończyła Medyczne Studium Protetyki Słuchu w Warszawie. W latach 2013-2015 zdobyła uprawnienia do prowadzenia terapii słuchu metodą Johansena IAS oraz Neuroflow ATS u dzieci ze zdiagnozowaną nadwrażliwością słuchową oraz zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD.
Od 12 lat zajmuje się osobami z zaburzeniami słuchu pod względem diagnostyki, protezowania, terapii oraz ich rodzinami. W swojej pracy wykorzystuje wiedzę surdopedagogiczną, korzysta
z metod audytywno- werbalnej rehabilitacji słuchu i mowy oraz współpracuje z osobami Głuchymi w języku migowym. Zwolenniczka multidyscyplinarnego oddziaływania terapeutycznego.
W 2015 roku założyła Centrum Protezowania i Rehabilitacji Słuchu FONETIKA w Warszawie, które obecnie prężnie objęło opieką setki dzieci z zaburzeniami słuchu. Oprócz badań słuchu, doboru aparatów słuchowych, konsultacji specjalistycznych, terapii słuchowych, Centrum FONETIKA prowadzi badania naukowe w zakresie zaburzeń wyższych funkcji słuchowych APD. Centrum zatrudnia i współpracuje z najwyższej klasy specjalistami w dziedzinie słuchu i mowy. Główne zainteresowania zawodowe: diagnostyka niedosłuchów u dzieci, zaburzenia słuchu APD, terapie słuchowe oraz szeroko rozumiany świat osób niesłyszących.
Aleksandra Kaczyńska – neurologopeda, logopeda, pedagog specjalny, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny.
Dodatkowo ukończyła wiele kursów i szkoleń kwalifikacyjnych, dzięki czemu jest certyfikowanym terapeutą ręki, terapeutą widzenia, terapeutą taktylnym, diagnostą w zakresie dysleksji i trudności w uczeniu się, trenerem umiejętności społecznych, logopedą wykorzystującym system Alternatywnych i Wspomagających Metod Komunikacji, nauczycielem symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania, diagnostą pedagogicznym w zakresie Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (APD), diagnostą Profilem Psychoedukacyjnym Schoplera PEP-R, terapeutą karmienia. Ukończyła Kurs Metody Castillo Morales RCM
– Agrentina Cordoba (Funda-cion Castillo Morales). Terapeuta metody J. Brondo (Argentina–Cordoba)
– Diagnoza i opieka nad wcześniakiem. W trakcie zdobywania uprawnień międzynarodowych z za-kresu metody CNB – J. Brondo. Od 2018 praktykuje w Clinica y Maternidad Del Sol – oddział Patologii Wcześniaka, gdzie realizowany jest wyjątkowy, holistyczny model opieki dziecka i jego rodziny. Rozpoczęła również kurs NBAS realizowany w Polsce.
Od 2011 roku współpracuje z uczelniami wyższymi w Polsce, gdzie w ramach dobrych praktyk wymiany wiedzy i doświadczenia, może rozwijać się tworząc formy wsparcia szkoleniowego dla studentów.
Justyna Cudny – surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta SI, pedagog specjalny.
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na kierunku studiów magisterskich „Pedagogika specjalna”, specjalności: surdopedagogika i terapia pedagogiczna, studiów podyplomowych „Edukacja wczesnoszkolna”, Uniwersytetu SWPS w Warszawie – studia podyplomowe “Stosowana analiza zachowania” oraz Zespołu Policealnych Szkół Medycznych w Warszawie na kierunku „Protetyk słuchu”. Umiejętności praktyczne nabywała m. in. w Ośrodku TPD „Helenów” w Warszawie, Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Dzieci Słabosłyszących nr 15 im. O. Lipkowskiego w Warszawie, Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym nr 2 w Bydgoszczy, Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Dzieci Słabo Słyszących im. J. Tuwima w Szczecinie, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 3 w Warszawie, Przedszkolu Integracyjnym nr 17 „Przyjazna kraina” w Warszawie. Pracuje w publicznej szkole podstawowej jako terapeuta pedagogiczny, gdzie prowadzi terapię grupową i indywidualną, rewalidację i warsztaty dla rodziców oraz koordynuje realizację projektu „Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją”. Pod swoją opieką ma uczniów z dysleksją rozwojową i jej ryzykiem, ADHD, zaburzeniami ASD, CAPD, niepełnosprawnością intelektualną i mutyzmem wybiórczym.
Stale rozwija swój warsztat pracy na licznych kursach doskonalących i szkoleniach na temat: procesów integracji sensorycznej, zaburzeń centralnego przetwarzania słuchowego, rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych, nabywania umiejętności czytania i pisania.
Swoją wiedzą i pomysłami dzieli się z nauczycielami w czasie szkoleń wewnętrznych oraz forum nauczycieli i sieci współpracy przy Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno – Społecznych i Szkoleń.
Anna Konopacka –MT-BC, muzykoterapeuta, surdopedagog.
Ukończyła muzykoterapię w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w 2014. Tytuł muzykoterapeuty i magistra sztuki uzyskała broniąc pracy badającej wpływ oddziaływań muzykoterapeutycznych na rozwój psychospołeczny dzieci z deficytami słuchu. Uzyskała tytuł certyfikowanego muzykoterapeuty (MT-BC), przystępując do egzaminu prowadzonego przez międzynarodową Komisję Certyfikacyjną. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzykoterapeutów. W 2016 ukończyła studia podyplomowe na kierunku „surdopedagogika”. Od 2014 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Katowicach, prowadząc zajęcia związane z wykorzystaniem muzykoterapii w surdopedagogice. Praktykę muzykoterapeutyczną zdobywała od pierwszego roku studiów, prowadząc zajęcia w różnych placówkach – żłobki, przedszkola integracyjne, świetlice środowiskowe, specjalny ośrodek wychowawczy. W 2014 prowadziła zajęcia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym dla Dzieci Niesłyszących i Słabo Słyszących w Katowicach. Od 2015-2017 związana była z Centrum Terapeutycznym „STAMINA” w Gliwicach. Od 2013 prowadzi zajęcia umuzykalniające oraz muzykoterapię w Szkole Muzycznej “YAMAHA” w Zabrzu. Obecnie związana jest z placówką artystyczną „Prac Zabaw” w Katowicach oraz prowadzi zajęcia muzykoterapii dla dzieci z wadą słuchu w szkole podstawowej.
Pasjonatka muzyki, terapii przez muzykę, nauką mowy i emocji przez dźwięk. Tworzy własne aranżacje muzyczne, piosenki dla dzieci oraz melodie. Propaguje muzykoterapię w logopedii, pedagogice, psychologii.